Δελτίο Τύπου250118

Με την συμμετοχή 200 και πλέον προσκεκλημένων, Ανδριωτών – και όχι μόνο -εκπροσώπων του ναυτιλιακού χώρου, το Andros Maritime Association, η Ναυτιλιακή Ένωση Ανδριωτών πραγματοποίησε εναρκτήριο event για να επισημοποιηθεί η κοινωνική διάσταση του σωματείου και να δημοσιοποιηθούν οι στόχοι και σκοποί του. Η εκδήλωση έλαβε χώρα την Πέμπτη 25.1.2018 στο Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος.

 

 

Την εκδήλωση οριοθέτησε με εισαγωγική ομιλία της η δημοσιογράφος κ. Μαριάννα Φωτοπούλου Μαργέτη. Με θέμα «Αναδρομή στην Ναυτιλιακή Ιστορία της Άνδρου» μίλησε ο Πρόεδρος Remi Maritime Corporation κ. Σπύρος Μ. Πολέμης, ενώ τους «Σκοπούς και στόχους του Andros Maritime Association» ανέλυσε ο Πρόεδρος του Α.Μ.Α. κ. Μάκης Μ. Κουρτέσης.

Στον «Κίνδυνο του Κυβερνοχώρου στη Ναυτιλία» αναφέρθηκε ο Senior Claims Executive P&I Club του Gard κ. Δημήτρης Γιγίνης μέλος του Δ. Σ. του Α.Μ.Α.

Εναρκτήριο χαιρετισμό απηύθυνε ο π. πρόεδρος του Α.Μ.Α. κ. Λεωνίδας Σ. Πολέμης, ενώ διαβάστηκε ο χαιρετισμός του Δημάρχου Άνδρου κ. Θεοδόση Σουσούδη ο οποίος δεν κατέστη δυνατόν να παρευρεθεί λόγω απαγορευτικού απόπλου που ίσχυε στις 25.1.2018 για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες.

 

Η Εισαγωγή

 

Κ. Μαριάννα Φωτοπούλου

 

«Βρισκόμαστε απόψε εδώ, στον φιλόξενο χώρο του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδος για έναν διάπλου στη ναυτική Ιστορία του νησιού μας.

Από τον Πλάτανο της Χώρας και την Λέσχη Ανδρίων στο καφενείο του Λούη στις Στενιές, όπου συναθροίζοντο οι ναυτικοί και οι καραβοκύρηδες της εποχής ξεκίνησε το όραμα της θάλασσας να μεταλαμπαδεύεται από γενιά σε γενιά και να μετατρέπεται σε στόχο ζωής με αφετηρία και επιστροφή στον τόπο καταγωγής. Στο νησί μας, την Άνδρο.

Ο Ευστάθιος Μπάτης, δημοσιογράφος με εξοικείωση με τον εφοπλιστικό κόσμο και τους ανθρώπους της θάλασσας, στο έργο του με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Εκ της θαλάσσης τα κρείττω» επισημαίνει την ροή του ναυτικού πλούτου προς πράξεις ανθρώπινης αλληλεγγύης και έργα πολιτισμού, με κορυφαίες περιπτώσεις, την «χρυσή βροχή» των Εμπειρίκων με την οποία ποτίστηκε η Άνδρος περισσότερο από 2 αιώνες, αλλά και την προσπάθεια της δυναστείας των Γουλανδρήδων να μετατρέψουν το νησί μας σε κέντρο τέχνης και διεθνούς κουλτούρας.

Η Άνδρος και ο κόσμος της μεσουράνησαν εξαιτίας της ναυτιλίας και της ενασχόλησης των κατοίκων της με την θάλασσα.

Στην συνέχεια τα πράγματα άλλαξαν. Η θάλασσα εγκαταλείφθηκε, οι καιροί πέρασαν. Οι καιροί άλλαξαν…

Τις συνέπειες αυτής της εγκατάλειψης τις βλέπουμε σήμερα στην Άνδρο. Και στο σημείο αυτό το Andros Maritime Association, η Ναυτιλιακή Ένωση Ανδριωτών, μοιάζει ίσως περισσότερο αναγκαία από ποτέ.

Άνθρωποι με κοινές προσλαμβάνουσες από τον τόπο καταγωγής, με κοινό όραμα την «ανταλλαγή εξειδικευμένης και επιστημονικής γνώσης σε τρέχοντα  θέματα σχετιζόμενα με τους εμπορικούς, τεχνικούς και ρυθμιστικούς τομείς της παγκόσμιας ναυτιλίας καθώς και τη δημιουργία δεσμών με προσκείμενους στη ναυτιλία φορείς» όπως ορίζεται από το καταστατικό της Ένωσης, μπορούν να προσφέρουν τα μέγιστα ο ένας στον άλλο και όλοι μαζί στην Άνδρο έχοντας κίνητρο την φιλαλληλία, την βαθιά ανθρώπινη αλληλεγγύη και τον ουσιαστικό πατριωτισμό».

 

«Αναδρομή στην Ναυτιλιακή Ιστορία της Άνδρου»

 

Κ. Σπύρος Πολέμης

 

«Η Ναυτική Ιστορία της Άνδρου, πάει πίσω σχεδόν 40 αιώνες. Είναι πλούσια και πολυδιάστατη άν και δεν υπάρχουν πάρα πολλές αναφορές σχετικά με την Ναυτιλιακή δραστηριότητα των Ανδριωτών

Η ιστορία όμως είναι ενδιαφέρουσα. Το όνομα του νησιού ανάγεται στην μυθολογία . Η επικρατέστερη εκδοχή, την οποίαν νομίζω και προτιμούμε, είναι οτι ο πρώτος κάτοικος του νησιού ήταν ο Άνδρος ο οποίος είχε θεϊκή καταγωγή. Ο πατέρας του ήταν ο Άνιος γιός του θεού Απόλλωνα και η μητέρα του η Κρέουσα κόρη του Σταφύλου γιού του θεού Διόνυσου. Άρα μπορούμε να καυχιόμαστε ως Ανδριώτες ότι έχουμε θεϊκή καταγωγή. Άλλα ονόματα της Άνδρου ήταν Υδρούσα, λόγω των πολλών πηγών της, Επαγρίς, και Λασία . Πρώτοι κάτοικοι του νησιού ήταν οι Κάρες, και μετά ακολούθησαν οι Φοίνικες οι Κρήτες , οι Πελασγοί  και τελευταίοι περίπου το 1.000 π.Χ. οι Ίωνες.

Η πρώτη κατοίκηση στην Άνδρο παρατηρείται στο τέλος της νεολιθικής εποχής στον οικισμό του Στρόφυλα  η οποία χρονολογείται περίπου εις το 4.000 π.Χ.  Από αυτήν την Χρονολογία φαίνεται ότι τα Στρόφυλα ήταν κέντρο εμπορίου, μεταξύ της Άνδρου και των Κυκλάδων και της Κρήτης και Ηπειρωτικής Ελλάδος. Τα σκίτσα επάνω στους τοίχους του οικισμού αυτού δείχνουν μεγάλα και μικρά είδη σκαφών  σε σχήμα κανό τα οποία μπορούν να θεωρηθούν ότι είναι από τα πιο παλαιά πλοία ανοικτής θαλάσσης, ολόκληρης της Μεσογείου, δεν ήταν ποταμόπλοια. Επίσης φαίνεται από αυτά τα σκίτσα μία αρκετά προχωρημένη ναυπηγική,ναυσιπλοία και ναυτοσύνη.

Έτσι λοιπόν το εμπόριο και ο στόλος του οικισμού του Στρόφυλα μπορεί να θεωρηθεί ότι ήταν η απαρχή μιας σημαντικής ναυτιλίας της Άνδρου, δηλαδή ένα σπουδαίο ναυτιλιακό κέντρο . Το 900 π.χ αναπτύχθηκε ο οικισμός της Ζαγοράς, μία πόλις στην Δυτική ακτή της Άνδρου η οποία και αυτή ακολουθώντας το παράδειγμα του Στρόφυλα έγινε ένα σημαντικό εμπορικό και οικονομικό κέντρο, δηλαδή είχε μια κάποια ναυτιλία.

Εις του αιώνες που ακολούθησαν και συγκεκριμένα  από τον 9ο έως και τον 6ο αιώνα π.Χ. σημειώθηκαν μετακινήσεις των κατοίκων από την Άνδρο προς την Χαλκιδική και την Θράκη τοιουτοτρόπως ιδρύωντας τις αποικίες της Ακάνθου της Σάνης του Αργύλου και των Σταγείρων, γενέτηρα του Αριστοτέλη. Από αυτό φαίνεται ότι η Άνδρος κατ’ αυτούς τους 3 αιώνες είχε σημαντική Ναυτιλία. Παράλληλα το 700 π.Χ περίπου χτίστηκε η αρχαία Παλαιόπολη η οποία και αυτή με την σειρά της αποτέλεσε  το νέο οικονομικό και εμπορικό κέντρο όχι μόνο της Άνδρου αλλά και των Κυκλάδων και για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι τον 1ο αιώνα μ.Χ. δηλαδή περίπου 800 χρόνια. Αυτό πιστεύω δείχνει την ύπαρξη μιας πιο σοβαρής Ανδριώτικης Ναυτιλίας.

Σε αυτό το σημείο και πρωτού αφήσωμε την αρχαία εποχή καθώς προχωρούμε δια μέσω των αιώνων θα ήθελα να σας πω και κάτι νόστιμο το οποίο δείχνει οτι οι Ανδριώτες ήταν κάπως ισχυργνώμονες και άτακτοι. Κατά την κλασσική εποχή και περίπου γύρω στο 393 π.Χ.  όταν η Άνδρος ελευθερώθηκε από τους Αθηναίους ,(προηγουμένως την είχαν κατακτήσει οι Σπαρτιάτες),  σε κάποια στιγμή έφτασε στην Άνδρο ένας αντιπρόσωπός τους για να μαζέψει χρήματα, δηλαδή  φορολογία. Κατά τον Ηρόδοτο αυτός ο Αθηναίος όταν έφτασε στην Άνδρο είπε στους κατοίκους, προφανώς για να τους φοβίσει, ότι είχε φέρει μαζί του και δύο Θεές, την Πιστηκότητα και την Δύναμη . Οι Ανδριώτες όμως δεν πτοήθηκαν. Του απήντησαν οτι και αυτοί είχαν δύο Θεές η οποίες τους απηγόρευαν να του δώσουν χρήματα, την Φτώχια και  την Ανημποριά.

Επιστρέφοντας όμως στην ναυτική ιστορία οι αιώνες πέρασαν και φτάνουμε στα πρώτα χρόνια του Βυζαντίου, δηλαδή στο 330 μ.Χ. Η γεωγραφική θέση της Άνδρου την έκανε ένα ισχυρό μέλος της Επαρχίας των Ελληνικών νήσων, καθώς βρισκόταν στο κέντρο της θαλασσίας οδού προς την Κωνσταντινούπολη και έτσι άρχισε να οργανώνεται ναυτική δύναμη με βασικό σκοπό την αντιμετώπιση των πειρατών και των Αράβων.

Εν συνεχεία του ανωτέρου συνασπισμού τον 9ο αιώνα μ.Χ. δημιουργήθηκε κάτι παρόμοιο από την Βυζαντινή αυτοκρατορία, το λεγόμενο Θέμα  ή καλύτερα η Περιοχή του Αιγαίου Πελάγους με σκοπό την παροχή στόλου στο Βυζαντινό Ναυτικό. Η Άνδρος  και πάλι εντάχθηκε στην Περιοχή  αυτή και έτσι γνώρισε πνευματική και εμπορική ανάπτυξη. Ακολούθως από τον 12ο αιώνα φαίνεται και πάλι εμπορική ανάπτυξη του νησιού με κάποιο σημαντικό στόλο διότι η Άνδρος είχε επεξεργασία από μετάξι, το οποίον εξαγόταν  στη Δυτική Ευρώπη . Αυτή ήταν μία ενασχόληση η οποία ήταν επικερδής για τους κατοίκους για πάρα πολλά χρόνια μέχρι τον 19ο αιώνα και βεβαια έφερε οικονομική ευημερία στο νησί.

Κατά την Τουρκοκρατία η Άνδρος είχε ηπιότερη μεταχείριση από τους Οθωμανούς σε σχέση με άλλα νησιά. Τα πρώτα προνόμια οι Ανδριώτες τα κέρδισαν το 1539  όταν η Άνδρος ήταν ακόμη υπό Φράγκικο έλεγχο. Τότε ο Σουλειμάν ο Μεγαλοπρεπής εξαίρεσε το νησί από επιπρόσθετες φορολογίες και επέτρεψε την ανάπτυξη του εμπορίου,το οποίο δημιούργησε πολλά έσοδα στην Οθωμανική αυτοκρατορία. Έτσι όλα αυτά τα χρόνια η Άνδρος είχε ξανά μία σημαντική ναυτιλία.

Πρίν την επανάσταση η πιο αξιοσημείωτη ναυτιλιακή ανάπτυξη που γνώρισε η Άνδρος ξεκίνησε μετά το 1774 όταν υπεγράφη η συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή μεταξύ Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και Ρωσίας η οποία ευνόησε τους Έλληνες ναυτικούς και πλοιοκτήτες επιτρέποντας στα καράβια των Ανδριωτών να μπορούν να ταξιδεύουν ελεύθερα υπό την προστασία των Ρώσων υψώνοντας την Ρωσική σημαία. Έτσι η χώρα της Άνδρου άρχισε να γίνεται εμπορικό κέντρο.

Κατόπιν  φτάνουμε στις 10 Μαϊου του 1821 όταν ο Θεόφιλος Καϊρης ξεκίνησε την επανάσταση για τους Άνδριώτες, παρόλο που δεν είχαν καταπιεστεί απο την Τουρκική κυριαρχία. Η ΄’Ανδρος τότε με τον μικρό στόλο που είχε, περίπου 40 ιστιοφορα της ανετέθηκε η φύλαξη του στενού του Καφηρέα  και των περιοχών της Καρύστου και του Γαυρίου..

Κατά τα χρόνια της επαναστάσεως η Άνδρος είχε μόνο μικρά ιστιοφόρα  εν αντιθέσει με άλλα νησιά που είχαν μεγαλύτερα καράβια, διότι η Άνδρος είχε εξαιρεθεί από την ναυτολόγηση Ανδρών στο Οθωμανικό Πολεμικό Ναυτικό, οπότε δεν  μπόρεσε να έχει μεγάλα πλοία.

Μετά την απελευθέρωση και ειδικά την περίοδο του Όθωνα  η ναυτιλία της ‘Άνδρου ανεπτύχθει γρήγορα. Το 1840 η Άνδρος είχε 121 ιστιοφόρα.

Κατά την δεκαετία του 1870 τα ιστιοφόρα πέρασαν στην παρακμή μετά την εμφάνιση των ατμοπλοίων. Οι Ανδριώτες εφοπλιστές όμως, αντίθετα με τους συναδέλφους τους από το Γαλαξείδι στράφηκαν νωρίς στα ατμόπλοια και γνώρισαν πρωτοφανή ανάπτυξη. Σε αυτή την μετάβαση, βοήθησε και ο τότε Υπουργός ναυτικών Επαμεινώνδας Εμπειρίκος ο οποίος υποστήριξε τον νόμο της ναυτικής υποθήκης. Η απόκτηση ατμοπλοίων, όπως καταλαβαίνετε απαιτούσε πολύ μεγαλύτερα κεφάλαια σε αντίθεση με τα χαμηλού κόστους ιστιοφόρα. Η ναυτική υποθήκη περιόριζε τους κινδύνους του δανειστή και μείωνε το ποσοστό του επιτοκίου. Έτσι από 8 ανδριώτικα ατμόπλοια το 1898 ο στόλος έφτασε  τα 60 το 1914

Στις αρχές του 20ου αιώνα ιδρύθηκε από τον Δημήτρη Μωραίτη  η «Υπερωκεάνιος Εθνική Ατμοπλοία» η οποία δρομολόγησε πλοίο για πρώτη φορά  μεταξύ Ελλάδος και Νέας Υόρκης. Κατόπιν το 1908 την θέση αυτή την πήρε η «Εθνική Ατμοπλοία Ελλάδος» της οικογένειας Εμπειρίκου

Κατά την διάρκεια της Μικρασιατικής καταστροφής οι εφοπλιστές της Άνδρου εκμεταλλεύτηκαν το μεταναστευστικό κύμα που προκλήθει, δρομολογώντας τα πλοία τους στην γραμμή Ελλάδος – Νέας Υόρκης.

Το 1939 υπήρχαν στο νηολόγιο της Άνδρου 80 πλοία το οποίο εσήμαινε ότι ήταν το 2ο λιμάνι της Ελλάδος σε αριθμό πλοίων μετά τον Πειραιά.Κατά τον 2ο παγκόσμιο Πολεμο η Άνδρος έχασε πολλά πλοία έτσι ώστε το 1945 να έχει μόνο 21.

Το τί ακολούθησε μετά το τέλος του Πολέμου είναι νομίζω πολύ γνωστό και δεν χρειάζεται να πώ πολλά για αυτήν την περίοδο. Ένας μικρός σχετικά αριθμός Ανδριωτών εφοπλιστών δημιούργησε έναν αρκετά μεγάλο στόλο  έτσι ώστε η Άνδρος σήμερα να θεωρείται ένας από τους πιό σημαντικούς ναυτικούς τόπους της χώρας μας.

Η ιστορία επομένως μας δείχνει ότι από τον Στρόφυλα, στην Ζαγορά, στα Στάγειρα, στην Παλαιόπολη, στο Βυζάντιο , στην Συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή, στον Αγώνα της Ανεξαρτησίας, στην εποχή του Όθωνος, στα τέλη του 19ου αιώνος, στον 1ο και 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο και στον 20ο  και 21ο αιώνα, η ναυτιλία της Άνδρου ήταν παρούσα. Μία ναυτική ιστορία αξιοζήλευτη.

 

«Σκοποί και στόχοι του Andros Maritime Association»

 

Κ. Μάκης Κουρτέσης

 

«Οι σκοποί της Ένωσης συνοπτικά περιγράφονται στο σχετικό άρθρο του καταστατικού:

Η ανταλλαγή εξειδικευμένης και επιστημονικής γνώσης σε τρέχοντα  θέματα σχετιζόμενα με τους εμπορικούς, τεχνικούς και ρυθμιστικούς τομείς της παγκόσμιας ναυτιλίας καθώς και η δημιουργία δεσμών με προσκείμενους στη ναυτιλία φορείς.

Αυτό θα μπορεί να γίνει:

  1. Μέσω της δικτύωσης και ανταλλαγής πληροφοριών.
  2. Της οργάνωσης εκδηλώσεων σχετιζόμενες με τη ναυτιλία,
  3. Της εκπροσώπησης σε διάφορους  οργανισμούς-φορείς  της  ναυτιλίας.

Όμως, ο πρώτος στόχος του ΑΜΑ είναι καταρχήν να γνωριστούμε όλοι οι Ανδριώτες που δραστηριοποιούμαστε στην Ναυτιλία. Και λέγοντας ναυτιλία, δεν εννοώ την στενή έννοια του πλοιοκτήτη, εφοπλιστή, αρχιπλοιάρχου και αρχιμηχανικού.

Ίσως λίγοι γνωρίζουν ότι Ανδριώτες δραστηριοποιούνται με μεγάλη επιτυχία και είναι διεθνώς γνωστοί σε κλάδους όπως: Ναυτιλιακοί δικηγόροι, Ασφαλιστές, Μεσίτες αγοραπωλησιών, ναυλώσεων και ασφαλειών. Surveyors, Average Adjusters, Τροφοδότες πλοίων, Διαμεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων, αντιπροσώπων ναυπηγείων, ανταλλακτικών, ναυτικών πρακτόρων ανά τον κόσμο, εταιρείες που παρέχουν πληρώματα, Managers σε P&I clubs, αντιπρόσωποι εταιρειών ναυτιλιακών χρωμάτων, και άλλων κλάδων που μπορεί τώρα να ξεχνάω αλλά και να μην γνωρίζω.

Αυτοί όλοι πρέπει να γνωριστούμε.

Μετά θα έλθει η ανταλλαγή πληροφοριών και η αλληλοβοήθεια μεταξύ των μελών.

Και επειδή στην πραγματικότητα όλοι εμείς ανεξαρτήτως ιδιότητας, προσφέρουμε υπηρεσίες (services) στην ναυτιλιακή βιομηχανία, πιστεύω βαθιά ότι το ΑΜΑ θα αποτελέσει ένα εργαλείο για να αναβαθμίσουμε το επίπεδο των υπηρεσιών μας.

 

Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε την υποχρέωσή μας να βοηθήσουμε τους νέους και τις νέες της Άνδρου.

Να δημιουργήσουμε δράσεις ενημέρωσης και γιατί όχι επαγγελματικού προσανατολισμού των νέων.

Να βοηθήσουμε τους νέους σπουδαστές και επαγγελματίες στα πρώτα τους βήματα μέχρι να γίνουν τα φτερά τους δυνατά.

 

Σαν πρώτο βήμα το ΑΜΑ ανταποκρίθηκε στο αίτημα του συλλόγου γονέων του ναυτικού λυκείου και θα αναλάβει το κόστος των ενδυμασιών, έτσι ώστε την 25η Μαρτίου τα παιδία του Ναυτικού Λυκείου να παρελάσουν πάλι με πηλήκια και στολές.

Με χαρά πληροφορήθηκα ότι φέτος φοιτούν 18 παιδία στην 2α τάξη του ναυτικού λυκείου, γεγονός που ενδυναμώνει την πίστη και την πεποίθησή μας ότι η Ναυτιλιακή Ένωση Ανδριωτών είναι στη σωστή ρότα για την στήριξη και ανέλιξη της Ανδριακής Ναυτιλιακής κοινότητας.»

 

Ομιλητές

 

 

Την εκδήλωση υποστήριξαν οι Χορηγοί της εκδήλωσης ήταν ο νηογνώμονας Lloy’s και η εταιρεία Oceanic Catering». Η εκπρόσωπος του Lloy’s κ. Μαρία Κυρατσούδη μίλησε στο κοινό για τις «τελευταίες εξελίξεις σχετικά με τις απαιτήσεις της MARPOL (διεθνής σύμβαση για την πρόληψη ρύπανσης από πλοία)  για την περιεκτικότητα του θείου στα καύσιμα λιγότερο του 0.50% m/m, που θα τεθούν σε εφαρμογή μετά την 1.1.2020. Ο εκπρόσωπος της Oceanic Catering κ. Γεώργιος Σκέλλας απηύθυνε ένα σύντομο χαιρετισμό.

 

Το πάνελ της εκδήλωσης συντόνισε κ. Μαριάννα Φωτοπούλου -Μαργέτη -από την Εφημερίδα Ανδριακή/andriakipress.gr

 

 

Χαιρετισμοί

 

 

Χαιρετισμός Αντιπροέδρου ΑΜΑ, κ. Πολέμη

 

Ως Ιδρυτής και πρώτος Πρόεδρος του Α.Μ.Α θα ήθελα να σας καλωσορίσω στην πρώτη τέτοια εκδήλωση του Συλλόγου και να συγχαρώ τον κύριο Κουρτέση ως καινούριο Πρόεδρο και το νέο Διοικητικό Συμβούλιο. Σαν ιδέα ξεκίνησε πριν μερικά χρόνια όταν βρισκόμασταν μαζί Ανδριώτες της Ναυτιλίας, ιδιαίτερα με τον κύριο Μιχάλη Κοκκίνη, τον  κύριο Μάκη Κουρτέση, και τον κύριο Βασίλη Σαρρή  και είπαμε πως θα ήταν καλό να δημιουργηθεί ένας σύλλογος έτσι ώστε να γίνεται ανταλλαγή πληροφοριών  σε ένα πιο οργανωμένο καθεστώς και να υποστηρίζει και να βοηθήσει τα παιδιά της Άνδρου που θέλουν να ακολουθήσουν αυτή την ενδιαφέρον καριέρα. Πέρυσι δημιουργήσαμε την ιστοσελίδα για να είναι εύκολο να γίνει κάποιος μέλος και να παρακολουθεί τις εξελίξεις του συλλόγου. Κιόλας καταφέραμε να πάμε σε 3 σχολεία της Άνδρου , να ενημερώσουμε για τον Σύλλογο και την Ναυτιλία ειδικότερα, να προσεγγίσουμε το μέλλον του νησιού στην Ναυτιλία. Είμαι συγκινημένος που καταφέραμε να ιδρύσουμε αυτόν τον Σύλλογο με 52 Ιδρυτικά Μέλη και  που είμαστε εδώ σήμερα για να απολαύσουμε αυτό το ξεκίνημα.

 

Χαιρετισμός Δημάρχου Άνδρου, κ. Σουσούδη

 

Αγαπητοί συμπατριώτες, μέλη του Andros Maritime Association,

 

καταρχάς, εύχομαι καλή και δημιουργική χρονιά σε όλους σας, με υγεία, ευτυχία, οικογενειακή γαλήνη και ευημερία.

Εκπροσωπώντας τον Δήμο Άνδρου και τους δημότες του, θα ήθελα να τονίσω πως μας χαροποίησε ιδιαίτερα η συνένωση και ίδρυση του σωματείου σας, γνωρίζοντας πως η ιδιαίτερη πατρίδα μας, κατέχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά σας.

Η Άνδρος υπήρξε και εξακολουθεί να θεωρείται το νησί των ναυτικών. Η αγάπη για τη θάλασσα και το ναυτικό επάγγελμα, το οποίο εκ παράδοσης συνεχίζουν να ακολουθούν οι Ανδριώτες, οδήγησε το νησί μας στην κορυφή της ελληνικής ναυτιλίας. Η μακρά ναυτική παράδοση, έχει καταστήσει την Άνδρο διάσημη σε όλο τον κόσμο και ακόμα και σήμερα το αρχοντικό νησί μας μεγαλουργεί στο χώρο της ναυτιλίας, τιμώντας τη ναυτοσύνη, τις παραδόσεις και τα έθιμα και συμβαδίζοντας ταυτόχρονα με τη σύγχρονη εποχή.

Εντούτοις, παλαιότερα οι άνδρες του νησιού έφευγαν στα καράβια, το νησί δεν ανοιγόταν στον τουρισμό και έμενε κλειστό, στον εαυτό του. Με τα χρόνια απέκτησε τη φήμη του ψυχρού τόπου, κάτι που επιδιώξαμε να αλλάξει και πλέον αποτελεί παρελθόν. Κι αυτό διότι τα τελευταία χρόνια, όλοι εμείς εργαστήκαμε σκληρά για την προβολή του νησιού μας, με απώτερο στόχο την πρόοδο και την ανάπτυξη του τόπου που τόσο αγαπάμε.

Σήμερα, βιώνοντας μία δύσκολη περίοδο πολλαπλών κρίσεων, την ώρα που επιχειρείται η αποδόμηση των συνεκτικών και συνδετικών ιστών της κοινωνίας μας, εμείς οι Ανδριώτες παραμένουμε ενωμένοι και αμετακίνητοι σε όσα, ως πολύτιμο θησαυρό, οι πατέρες μας κληροδότησαν, μεταξύ των οποίων η τιμή και ο σεβασμός στη ναυτική μας ιστορία.

Ως δήμος, βρισκόμαστε δίπλα και συμπαραστεκόμαστε στα θέματα που απασχολούν τους εργαζομένους στον ναυτιλιακό τομέα, διατηρώντας ζωντανή και επεκτείνοντας τη μεγάλη ναυτική, πνευματική, πολιτιστική μας παράδοση. Έχουμε τη βεβαιότητα ότι χάρη στη συνεργασία με το Andros Maritime Association και στο πλαίσιο της κοινής μας προσπάθειας και πορείας, θα βοηθήσετε ώστε να υλοποιηθούν σημαντικά έργα για το νησί μας και στο μέλλον.

Διαθέτουμε και διατηρούμε ως «κόρη οφθαλμού» έναν σημαντικό ιστορικό χώρο, το Ναυτικό Μουσείο Άνδρου, με πρωτότυπα και πολύτιμα εκθέματα, παρουσιάζοντας και προβάλλοντας όλη την ιστορία της Ανδριώτικης εμπορικής ναυτιλίας από το 1750 μέχρι και σήμερα. Άλλωστε, όλη η Χώρα της Άνδρου αποτελεί ένα… ναυτικό μουσείο. Κτισμένη σε ένα μικρό ακρωτήρι, που θυμίζει καράβι με ακρόπρωρο το Ενετικό Κάστρο και στην πλώρη του καραβιού-πόλης ο «Αφανής Ναύτης». Τιμώντας όμως συνολικά, το μεγαλείο του Ανδριώτη ναυτικού, αποτελεί επιθυμία και χρέος μας να κατασκευαστεί ένα αντίστοιχο μνημείο και για Eκείνη, την Μάνα, την γυναίκα του ναυτικού, που παραμένει, όσα χρόνια κι αν περάσουν, μια δυναμική και ξεχωριστή προσωπικότητα.

Την ίδια ώρα, στα σχέδιά μας για την ενίσχυση και τόνωση των ναυτιλιακών θεμάτων, βρίσκεται η διοργάνωση σεμιναρίων σε ετήσια βάση, καθώς και ενός ναυτιλιακού συνεδρίου, όπου η νέα γενιά θα αποκτήσει τη δυνατότητα να μαθαίνει και να ενημερώνεται σχετικά με όλες τις εξελίξεις στον χώρο της ναυτιλίας, καθώς και για τα οφέλη που προσφέρει στο νησί, αλλά και στη χώρα μας. Επίσης, μελετάμε εδώ και καιρό το ενδεχόμενο της ίδρυσης της Ναυτικής Σχολής Άνδρου, ένα έργο, στο οποίο επιθυμούμε τη συνδρομή του σωματείου σας.

Θα ήθελα, παράλληλα, να σας ενημερώσω για τις πρόσφατες ενέργειες του Δήμου μας σε θέματα ναυτιλίας. Έπειτα από προσωπικές συναντήσεις μου στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής τόσο με τον Υπουργό κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή και προσφάτως με τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων κ. Χρήστο Λαμπρίδη, διεκδικούμε την αυτονομία του Λιμενικού Ταμείου Άνδρου και την επανασύστασή του. Τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα είναι άκρως αισιόδοξα και στο επόμενο διάστημα αναμένουμε θετικές εξελίξεις.

Κλείνοντας, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι το Andros Maritime Association αποτελεί ένα σωματείο που ενώνει τους Ανδριώτες και ο Δήμος Άνδρου δεν μπορεί παρά να στηρίζει τόσο ηθικά, όσο και έμπρακτα όλους εσάς τους συμπατριώτες μας, που συμμετέχετε σε αυτό. Είμαι βέβαιος ότι θα προσφέρετε ενεργά στο αγαπημένο μας νησί και εμείς από την πλευρά μας θα είμαστε αρωγοί του έργου σας –πάντα σε συνεννόηση και συνεργασία με τον Πρόεδρο και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του σωματείου σας- προκειμένου να ενδυναμώσουμε τις σχέσεις μας και να πορευτούμε από κοινού για την ευημερία του τόπου μας.

Με αυτές τις σκέψεις ενότητας και αλληλεγγύης, εκφράζω τις ευχές μου για ένα ειρηνικό, δημιουργικό, γεμάτο υγεία και χαμόγελα 2018.

Καλή χρονιά και καλή δύναμη στο έργο σας!

 

Ο Δήμαρχος Άνδρου

Θεοδόσης Σουσούδης

 

 

Παρευρέθηκαν μεταξύ άλλων οι κ.κ. Ι. Μαρίτσας, ως Εκπρόσωπος του Υπουργείου Ε. Ν., Γ. Πατέρας πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Π. Παρασκευάς Αντιναύαρχος Λ.Σ., Σ. Καλογείτων, Υποναύαρχος Λ.Σ., Δ/ντης Β’ Κλάδου και Ναυτιλιακής Πολιτικής του Υ.Ε.Ν., Κ. Βασιλειάδης Πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Χίων, Κ. Μονογιού, Πολιτευτής Κυκλάδων, Μ. Παπαγεωργίου Περιφερειάρχης Alpha Bank νήσων Αιγαίου και Κρήτης Κ. Γκιώνης Αντιναύαρχος ε.α. Π.Ν.

 

 

Τη μοναδική νυχτερινή θέα του Σαρωνικού απόλαυσαν οι καλεσμένοι μετά τις ομιλίες, στο κοκτέιλ που ακολούθησε, υλοποιώντας έτσι και έναν από τους «στόχους» της βραδιάς: «Να γνωριστούμε καλύτερα».